Ny CD-hylla

Så, nu har bloggen fått vila ett par månader igen. Blir lätt så när man går in i ett högt tryck på jobbet. Utöver det har alla helger varit uppbokade på ett eller annat sätt ända fram till förra helgen. Och då passade vi på att göra något som stått på att-göra-listan hur länge som helst: bygga en ny CD-hylla.

Min tidigare CD-hylla var specialbyggd av mig och min far när jag bodde i korridorsrummet på Vildanden i Lund. Den hade alltså varit med ett bra tag, men hade nu blivit lite för liten för att rymma den ständigt växande samlingen.

Det första som behövdes var material. Jag ritade upp exakt hur jag ville att den skulle se ut och begav mig till Hornbach i Fittja för några månader sedan och beställde en uppsågning exakt efter ritningen. 1,5 meter bred, 2,4 meter hög, 15 cm djup och 14 hyllplan. Allt för att kunna hålla CD-samlingen så komprimerad som möjligt. Efter ett par veckor var beställningen klar och därefter har detta material bara stått i vår hall och väntat på att någon ska ta tag i det.

Så förra helgen blev det äntligen läge. Kattis hade passat på att måla allt vitt (samma färg som väggarna) och nu var det dags att få ihop allt. Jag började likt jag börjar alla projekt i mitt liv: i Excel. Räknade på halva millimetrar för att varje hyllplan och varje borrat hål skulle hamna på exakt rätt plats.

Därefter markerades alla borrhål ut, dels på sidan av varje hyllplan och dels på varje sida. Trots noggrannheten var det extremt svårt att lyckas borra exakt rakt och materialet gav ganska små marginaler för snedsprång. Men måtten blev satta och hålen borrade.


Efter att alla hål var borrade var det dags att skruva ihop det. Började med att sätta några få hyllplan för att få en ram. Därefter fortsatte jag med vinkelhake och en fin uppsättning svordomar i bagaget att få resterande hyllor på plats. Under tiden målade Kattis baksidorna lika vita som allt annat.

Alla skruvhål spacklades igen och målades över. Sedan vände vi på hyllan för att spika fast baksidorna. Längst upp fäste jag två vinkeljärn för att kunna fästa hyllan i väggen. Längst ned gick jag loss med sticksågen för att se till att hyllan kunde stå tätt intill väggen, trots trösklar nedtill. Allt gick lite läskigt smärtfritt och här är så resultatet. Bör vara plats för lite drygt 2 000 CD-plattor, plus att det längst ned är utrymme för fyra vinylbackar att bli inskjutna i hyllan.

Måste säga att jag är ganska stolt över vår skapelse!

5 svar to “Ny CD-hylla”

  1. Jonas Says:

    Verkligen stiligt Peter. Och jag är imponerad över era byggkunskaper. Vilken ordning ble vdet nu? Fegade du och gick på bokstavsordningen?

    • meetthepete Says:

      Tack! Jag hann faktiskt inte ta tag i omsortering nu innan jag skyfflade in det i hyllan. Det står fortfarande uppdelat i fyra genres + samlingsplattor, där ”Pop/Rock”-sektionen är typ 90 % av hela. Det är dock fortfarande aktuellt med uppdaterad sortering. Någon form av bokstavsordning kommer det nog att bli, frågan är bara ifall man ska uppdatera genreindelningen eller om man skippar det helt. Återkommer i frågan.

  2. Der Alte Says:

    Det är kul att konstatera att de gedigna snickarkunskaperna kommer att leva vidare med den yngre generationen. Hyllan blev ju jättefin, dock befarar jag att utrymmet inom en icke alltför avlägsen framtid kommer att bli knappt. Många andra yrkesmän kommer nog att läsa om projektet så jag vill i all blygsamhet bara påpeka att det är nog inga trösklar det är frågan om utan socklar.

    • meetthepete Says:

      Tack far! Jag är ju en mycket bättre teoretisk snickare än vad jag är praktisk. Så länge man har det i Excel greppar jag allt. Verkligheten är tydligen relativ, vilket orsakar skruvar att gå snett och hyllplan att spricka. Well well, under omständigheterna gick det faktiskt väldigt bra. Nu är det ju utrymme för ett tag till iallafall. Kan nog klämma in en sisådär 600 skivor till, borde ju räcka för åtminstone ett år framöver.

      Tröskel, sockel – Potatoes, potatoes. 🙂

  3. David Says:

    Snyggt, man blir lite inspirerad! Jag måste verkligen själv ta tag i det där, jag har två överfulla bennys och två svajiga staplar som snart är lika höga som benny-hyllorna…

    ::David

Lämna en kommentar