Wha Happened? – Vampire Weekend på Debaser Medis

Vampire Weekend slog igenom med buller och bång i och med sin första självbetitlade platta 2008. Jag gav den några försök, men var inte imponerad. Gick förbi deras framträdande på Way Out West i fjol och fnyste lite åt den trista musiken som verkade engagera så många. Nästan lite skönt att kunna stryka bland artisterna som slogs om platser på listan över årets bästa album.

När det uppföljande albumet ”Contra” kom var jag därmed föga förväntansfull. Det verkade få bra betyg, men det fick ju första med. Jag gav den dock en chans till slut,  jag minns att det var på flyget ned till Franska Rivieran av alla ställen. Jag fastnade direkt! Vilka otroliga melodier och samtidigt ganska udda produktion. Det fick mig direkt att tänka på Paul Simons ”Graceland”-platta, uppblandat med de mest märkliga rytmer och avbrytande stick. Jag lyssnade på den om och om igen tills jag säkert hört den 50 gånger på bara ett par veckor.

Det blev dags för bandet att spela på Medis och få vänner var lika övertygade som jag över bandets plötsliga storhet. Dock kunde jag ju räkna med min gode vän Joel, som lyckats fastna för bandet under sin turné med Miike Snow. Han hade ju såklart även gästlisteplats till både honom och mig, eftersom han råkar känna hela världen och lite till.

Scenen pryddes av tre kristallkronor i enighet med omslaget på debutplattan. Backdroppen var omslaget på senaste plattan. Sättningen bestod av ganska diskret trummis och basist, samt den väldigt karismatiske sångaren jämte den klaviaturspelande producenten. De körde nog alla låtar från senaste plattan, åtminstone kändes det så. Medis var totalt slutsålt och bokstavligen kokade. Svetten rann ikapp med den musikaliska glädjen som strålade från scenen. Drack fyra öl i bara farten för att över huvud taget kunna existera i lokalen.

Konserten var en fullträff och jag är fortfarande lika övertygad om bandets storhet. Ser fram emot vad de kommer att kunna uträtta i framtiden. Med en sådan känsla för popmelodier så kan det knappast slå fel.

Lyssna på ”Contra” här:

Vampire Weekend – Contra

Kommentera

