Årets Guldägg

Så var årets Guldägg utdelade. Alla ryggdunk avklarade och alla ansträngda leenden genomlidna. Själv stod jag på ett dansgolv på annan lokal i stan, men kan ändå känna det värdefullt att kommentera några av de vinnande bidragen:

Guldägg för bästa Film – Tack / Radiotjänst / DraftFCB

Den är väl värd sitt ägg den här filmen, även om man samtidigt kan känna en hel del bitterhet över att min kollega Erik Lindham genomförde exakt samma projekt för Godmorgon Juice och kom kronologisk tvåa i lanseringen. Hade ju varit lite roligare med en så att säga ”viral” film som vinnare. Hade jag fått välja bland dagens ganska trötta utbud hade jag helt klart velat se AMF Pensions film om IFK Malmö-supportern som vinnare, men det kan vara att den kom redan ett år tidigare.

Guldägg för bästa Integrerade kampanj – Gaisblomman / IFK Göteborg / ANR.BBDO

Damn, vad kaxig den kampanjen är! Jag gillar tänket skarpt, men med det sagt vet jag inte om jag gillar kampanjens innehåll. Tycka vad man vill om Blåvitt, men när man lanserar sig på bekostnad av välgörenhetsorganisationer så är det något i magen som skruvar på sig. Vad som är mest intressant är väl egentligen att äggjuryn valde att dela ut guldet till en kampanj som faktiskt blivit indragen, efter hot om rättsliga processer. Varför inte lika gärna slänga ut lite kreativitetspris till Konstfack när man ändå är i farten?

Guldägg för bästa Radio – Pris-tourettes / Åhléns / King

Jag har inte hört den, men jag älskar den ändå. Hade jag gjort radioreklam hade jag också gjort något på tourettes-temat. Jag och några kollegor hade ju långt gångna planer på att starta dotterbolaget ”Tourettes PR”, det hade antagligen tagit världen med storm. Hatten av för King.

Guldägg för bästa Tidningsannons – Från singel till familj / Skoda Sverige / DDB Stockholm

Hade inte sett den förrän jag såg vinnarna i DN idag, men jag måste erkänna att den var riktigt snygg, smart, genomtänkt, hela kittet. Värdig vinnare.

Annonser

3 svar to “Årets Guldägg”

  1. Carl G Says:

    Tja! Måste säga att jag verkligen inte förstår hur reklamen (ja, jag anser att det är reklam) för Radiotjänst kunde vinna. Fimen är ju avskyvärd! Hela konceptet känns gammalt och genomförandet är under all kritik tycker jag, hehe.

    Jag stör mig extra mycket på filmen på grund av det faktum att det är en reklamfilm som går i det s.k. reklamfria public service och som gör reklam för något som man redan betalar om man är laglydig. Att radiotjänst måste informera genom sådan här typ av reklam är ett tydligt tecken på att systemet med TV-avgiften inte fungerar.

    /Cyniske CG

    • meetthepete Says:

      Nej, jag håller inte med dig om att konceptet känns gammalt. Klart att man lånar lite retrokänsla från gamla dolda kameran-program, men man har satt det i en helt ny kontext på ett snyggt sätt. Sen kan man ju alltid diskutera var gränsen går för vad som räknas som ”reklam”, jag tycker att den här filmen helt klart har rätt att tävla i samma kategori. Radiotjänst vill förmedla ett budskap via TV och sen kan man ju inte beskylla dem för att använda sig av sin i princip fria tillgång till SVT via public service. Argumentet att man inte ska kommunicera något som är lagstadgat/monopol tycker jag inte riktigt håller, man måste ju fortfarande ha ett stöd för sin verksamhet och ett starkt varumärke. Utöver Radiotjänst tycker att både Systembolaget och i viss mån Svenska Spel är duktiga på att kommunicera via köpta kanaler.

  2. Carl G Says:

    Såg loggan för bloggen nu förresten. Classic! Perfekt namn för bloggen.
    /CG

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: